نفقه فرزند

شرح مسائل حقوقي

نفقه فرزند

۷۶ بازديد

نفقه عبارت است از مخارج و هزينه هايي كه براي بقاي خانواده لازم است و نفقه زن و فرزند هر چيزي است كه فرزند و همسر از نظر عرف، به آن نيازمند هستند. نفقه فرزند يكي از حقوقي است كه به محض تولد فرزند ايجاد مي شود. تكليف برآوردن اين حق از نظر قانون و شرع بر عهده مرد است حتي اگر حضانت فرزند بر عهده مادر باشد.

در صورت فوت پدر، نفقه بر عهده پدر بزرگ خواهد و اگر جد پدري هم فوت شده بود و يا استطاعت مالي نداشت تامين نفقه فرزند بر عهده مادر است. اگر خدايي ناكرده مادر هم فوت شده باشد تامين نفقه بر عهده اجداد مادري پدر يا اجداد مادري مادر مي باشد.

اگر پدر و مادر تصميم به گرفتن طلاق توافقي بگيرند بايد بر سر موضوع نفقه كودكشان نيز توافق نمايند. در صورت طلاق و صورت نگرفتن توافق بر سر نفقه، دادگاه در هنگام طلاق درباره اين موضوع تصميم گيري خواهد كرد.

نفقه فرزند

نفقه فرزند

نفقه فرزند شامل چيست

منظور از نفقه فرزندان، تامين مايحتاج زندگي براي فرزند براساس عرف جامعه و استطاعت مالي مرد مي باشد. نفقه شامل: خوراك، پوشاك، دارو، درمان، مسكن و… مي شود. يكي از اصلي ترين نفقه اي كه مطرح مي شود مسكن است. از آنجايي كه تامين هزينه هاي فرزندان پس از طلاق به عهده پدر است، به طريق اولي تعيين مسكن نيز با پدر است.

مقدار نفقه فرزند

مقدار نفقه با توجه به استطاعت مرد برابر ميزاني است كه موجب گذران زندگي فرزند شود و مايحتاج اوليه زندگي كه شامل خوراك، پوشاك، دارو، درمان و هزينه تحصيل و… تامين گردد.

توضيح داده شده به طور كلي است و كميت و كيفيت امكاناتي كه تامين آن، تحت عنوان نفقه فرزندبر عهده پدر است، داراي معيار هايي مي باشد كه در قسمت بعد به آن پرداخته ايم.

معيار هاي تعيين كننده كميت و كيفيت نفقه فرزند

عرف: عرف يكي از معيار هاست كه تا حدودي هم شأن زندگي در آن جامعه را مطرح مي سازد.

كفايت: يعني بايد به ميزان كافي باشد نه كمتر از آن. اما بيش از آن اشكال ندارد.

دو مورد گفته شده تنها جهت ايجاد تصوري از ميزان تعيين نفقه فرزند بيان شده لذا دادگاه موارد ديگري را هم در نظر ميگيرد همچون ميزان استطاعت مرد. همان طور كه گفته شد وضعيت اجتماعي نيز در تعيين ميزان نفقه تاثير دارد. اگر حتي مادر داراي جايگاه اجتماعي بالا باشد و يا در منطقه اي گرانقيمت زندگي كند، قطعا ارتباط مستقيمي با زندگي كودك نيز پيدا مي كند. لذا كارشناس در تايين ميزان نفقه اين موضوعات را نيز در نظر مي گيرد.

معيار هاي تعيين كننده كميت و كيفيت نفقه فرزند

معيار هاي تعيين كننده كميت و كيفيت نفقه

شرايط گرفتن نفقه فرزند

قانون كاملا مشخصي براي گرفتن نفقه كودك وجود ندارد. به همين دليل دادگاه هاي خانواده بيشتر طبق عرف جامعه تصميم مي گيرند. در عرف نفقه فرزند دختر عمدتا تا زماني كه دختر مشغول به كاري نبوده، ازدواج نكرده و در خانه پدري زندگي مي كند، حق نفقه اش برقرار خواهد بود.

نفقه فرزندان پسر طبق عرف تا پانزده سالگي و تا زماني كه مشغول به تحصيل است و بنا به تصميم قاضي تا پايان خدمت سربازي برقرار است اما پس از آن پسر بايد به فكر پيدا كردن كار براي تامين مخارج خود باشد. اگر پدر نفقه را پرداخت نكند، دادگاه او را وادار به پرداخت نفقه خواهد كرد.

برخي تصور مي كنند در صورتي كه حضانت فرزند به مادر شود، تامين نفقه هم با مادر خواهد بود. اين يك تصور كاملا اشتباه است. پدر بر فرزندان ولايت دارد و اين موضوع با حضانت فرزند كاملا متفاوت است. تا زماني كه فرزندان به سن قانوني نرسيده اند مادر مي تواند جهت گرفتن نفقه از مرد، دادخواستي به دادگاه ارائه دهد.

شرايط گرفتن نفقه فرزند

شرايط گرفتن نفقه فرزند

نفقه فرزند نامشروع

فرزند نامشروع، فرزندي است كه قبل از ازدواج زن و مرد به دنيا آيد.  نفقه فرزند نامشروع گاهي به لحاظ قانون پيچيده مي شود. اما مسئله اي كه كاملا مشخص و روشن است اين موضوع است كه اگر اسم پدر در شناسنامه ثبت شده باشد، پرداخت نفقه برگردن پدر است.

توجه: بالعكس اين نفقه نيز صادق است. يعني اگر پدر و مادر مشكل مالي داشته باشند و فرزند از تمكن مالي برخوردار باشد، موظف به پرداخت نفقه به پدر و مادر است و اگر از پرداخت نفقه سر باز زند دادگاه او را مجبور به پرداخت مي كند.

گرفتن وكيل براي ارائه دادخواست نفقه يكي از بهترين كارهاييت كه مي تواند كمك شاياني به شما كند. زيرا وكيل با شناخت كامل از حقوق شما و تجربه بسيار در مورد چنين پرونده هايي مي تواند شما را به نتيجه دلخواه مزديك تر كند. جهت گرفتن مشاوره و عقد قرارداد با وكيل با ما در تماس باشيد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.