طلاق توافقي

شرح مسائل حقوقي

طلاق توافقي

۱۷۳ بازديد

طلاق (طلاق توافقي) يكي از موضوعاتي است كه در روابط خانوادگي اسلامي و اجتماعي بسيار درباره آن بحث شده است. در زمان حاضر اعتياد و ترك نفقه، دو عامل مهم  بر افزايش بيش از پبش آمار طلاق بوده است. چرا كه شخص معتاد قادر به كسب شغل شرافتمندانه اي نيست از اين رو دچار خطاها و جرايم زيادي مي شود لذا زندگي بر همسر سخت و طاقت فرسا مي گردد. بر خلاف عقد كه تحقق آن نياز به انشاي هر دو طرف دارد، در طلاق اينگونه نيست و تنها انشاء مرد كافي است. اگر خانوم ها، حق طلاق گرفته باشند اقدام و انشاء آن ها نيز كافي مي باشد اما اگر حق طلاق نداشته باشند روند طلاق دشوار تر خواهد بود. اما جاي نگراني نيست چرا كه وكلاي مستر داديار همراه شما خواهند بود.

در هنگام عقد حقوق و تعهداتي براي زن و شوهر ايجاد مي شود. زماني كه مرد دادخواست طلاق مي دهد يعني از تمام حقوق خود مي گذرد و در عين حال بايد حقوق همسر را كاملا به جا آورد، همين موضوع در مورد دادخواست طلاق از طرف زوجه نيز هست، يعني خانوم ها نيز در هنگام درخواست طلاق تمام حقوق خود را بايد ببخشند مگر آنكه حق طلاق داشته باشند. به دليل طولاني بودن روند دادخواست طلاق از سوي زوجه، خانوم ها ترجيح مي دهند تا از طريق طلاق توافقياقدام كنند و همسرشان را راضي به طلاق توافقي كنند كه در اكثر مواقع منجر به بخشش مهريه از سوي خانوم ها مي شود.

مراحل طلاق توافقي چگونه است

مراحل طلاق توافقي چگونه است

مراحل طلاق توافقي چگونه است

در طلاق توافقي زن و شوهر قبل از ارائه دادخواست طلاق توافقي بايد در مورد تمام آثار مالي و غير مالي نكاح (مهريه، حضانت فرزند، اجرت امثل، وسايل منزل و..) با هم توافق كنند. اصلي ترين موضوع در اين ميان توافق بر سر مهريه و حضانت است، مرد مهريه را مي پردازد و يا زن مهريه را مي بخشد (البته بايد توجه داشت كه در مواردي مي توان حتي بعد از طلاق كه زوجه مهريه را بخشيده است، اقدام به گرفتن مهريه بعد از طلاق توافقي كرد) و در مورد حضانت نيز همين گونه است. تمام توافقات بايد در صورت جلسه اي ثبت گردد و به امضاي طرفين و شهود برسد. دادگاه توافقات زن و شوهر را براي تصميم گيري ملاك قرار خواهد داد.

قبل از صدور حكم، قاضي زوج و زوجه را به مركز مشاوره خانواده ارجاع مي دهد، البته مي توانيد از ابتدا به مشاوره مراجعه كرده و مشاور در صورت منصرف نشدن متقاضي از طلاق با مشخص كردن موارد توافق، موضوع را به دادگاه اطلاع خواهد داد.

مراحل طلاق توافقي

مراحل طلاق توافقي

پس از اعلام نظر مشاور خانواده به دادگاه، قاضي حكم عدم امكان سازش را صادر ميكند. پس اعلام راي طرفين تنها سه ماه فرصت دارند تا براي اجرا شدن طلاق به دفتر خانه مراجعه كنند، در غير اينصورت راي باطل شده و دوباره بايد اقدام گردد.

عدم مراجعه زوج به دفترخانه: اگر بعد از گرفتن حكم عدم امكان سازش، زوج از مراجعه به دفترخانه امتناع كند و يا به هر دليلي نتواند حضور يابد زوجه (خانوم) مي تواند به دفترخانه مراجعه كرده و موضوع را مطرح نمايد، در اين مواقع دفترخانه براي زوج (مرد) احضاريه ارسال مي نمايد، در صورت بي توجهي دوباره زوج، زوجه مي تواند براي گرفتن وكلات طلاق به دادگاه مراجعه كند.

شرايط طلاق توافقي

شرايط طلاق توافقي: براي گرفتن طلاق توافقي نياز به هيچ دليل و منطقي كه بخواهيد به دادگاه ارائه كنيد نيست. فقط  تصميم زن وشوهر براي گرفتن طلاق از هم كفايت ميكند و البته كه، همانطور كه گفته شد بايد تنها بر روي مسائل گفته شده توافق كنيد.

حضانت فرزند در طلاق توافقي

طبق توافقات صورت گرفته بين زن و مرد، دادگاه حكم به حضانت خواهد داد حتي اگر فرزند بالاي هفت سال داشته باشد هم مادر مي تواند حضانت را بر عهده بگيرد، اما در بسياري از موارد زن وشوهر نمي توانند بر روي اين موضوع به توافق برسند لذا در اين مواقع با وجود اين كه طلاق از نوع طلاق توافقي است، دادگاه در مورد حضانت طبق قوانين برخورد خواهد كرد و حكم به حضانت پدر يا مادر خواهد داد.

حضانت فرزند در طلاق توافقي

حضانت فرزند در طلاق توافقي

طلاق توافقي چقدر طول مي كشد

معمولا حداكثر زماني كه براي طلاق توافقي طول مي كشد دو الي دو و نيم هفته است، البته در صورتي كه توافقات بين زن و شوهر كاملا صورت گرفته باشد، در اين صورت دادگاه در اين نوع پرونده ها سختگيري اي صورت نمي دهد.

آيا واقعا در جواب سوال طلاق توافقي چقدر طول مي كشد بايد با قطعيت بگوييم حداكثر دو هفته! قطعا خير، توجه داشته باشيد كه عواملي هم وجود دارد كه بتواند روند پرونده شما را بسيار طولاني تر كنند مثلا اگر براي طلاق وكالت داريد، وكالت نامه توسط دفترخانه استعلام صحت مي شود تا درستي و سقم آن مشخص گردد مگر آنكه در سند ازدواج وجود داشته باشد.

نكته اي براي كساني كه مي خواهند ازدواج كنند و قصد دارند حق طلاق را شرط عقد كنند: حتما دقت كنيد كه در سند ازدواج حق فرجام خواهي و تجديد نظر نيز ذكر شده باشد در غير اينصورت اگر بخواهيد طلاق بگيريد دادگاه حكم طلاق را صادر مي كند اما چهل روز بعد از گرفتن حكم مي توانيد به دفترخانه مراجعه كنيد و قانونا طلاق بگيريد.

بديهي است كه با مطالب گفته شده به اين نتيجه رسيده ايد كه بايد پرونده طلاق خود را به يك وكيل با تجربه بسپاريد و با او مشورت كنيد تا هم سريعتر به نتيجه برسيد و هم حقي از شما ضايع نشود.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.